יום שני, 6 במאי 2019

הולנד1

ליטמן ספריית 
היהודית מהציוויליזציה 

עורכת 
קוני וובר 
מוקדש לזכרו של 
LOUIS THOMAS סידני ליטמן 
שייסד הספרייה ליטמן 
עבור אהבה ofGod 
ולזכר ofhisfather 

יוסף אהרון ליטמן 
l'i: J t: li:> r ~ n" 
' קבל חוכמה, קבל הבנה: 
עזוב אותה לא והיא תשמור לך " 

פרוב. 4: 5 היפנוגרפיה 
יהודית היסטוריה 


היסטורית ליאון ג ' וינברגר לונדון · פרדנד, אורגון ספריית ליטמן של התרבות היהודית 1998 GlII: Jfm-Hlr JU th, • It, "....." ,..tI ", .. .., ~ _i., j. ~










למותר לציין, אליהו הצליח לסיים את עבודתו ולהשיב לעצמו את חירותו. אין ספק, סיפורו של הנביא המשועבד פגע באקורד בקרב יהודי ריינלנד, שעדיין לא השתחררו מעול הקושי.
למרות הקשיים, היו זמנים של שמחה על ידי לוח השנה הדתי. בפורים חגגו יהודי צרפת-פרנקו את נפילת המן ואת ניצחון מרדכי עם מזמורים ליטוריים, כמו המעריב בצורת פרודיה על ידי ר 'מנאל של המאה הי"ג, ט'. יעקב. השיר מתחיל בהצגה על המילים של אקסוד.12: 42: "[זה היה עבור ה 'לילה ofigilim'), אשר המשורר ממיר ל 'לילה של שיכורים' (leyljikkorim). (פרקטיקת השימורים בחגיגת פורים נתמכת על ידי הצו הרבני (בבמ"ג ב '),' וחובתו של האדם להתרכך [ביין 1 לפורים עד שלא 
יבחין בין "מקולל המן" לבין "ברוך" להיות מרדכי." "משכו,
עבור פורים (משתה) להכין ברווזים ותרנגולות 
ארור להיות האיש שאוכל עדשים 
בלילות של פורים. 
ארור הוא האיש שאוכל אפונה טחונה - 
כך נגזר על ידי המלך והמושל וכל הראשים; 
כל משפחה ישראלית תקום בנשק נגדו 
ותגרש אותו מהקהילה הקדושה! "הו 
הביטוי 'מקולל הוא האיש' הוא פרודיה על 'הארור 
המבורך המן המבורך' מספרות רבנית, שגם הוא נשמר 
פורים טרום קלאסית
עוד מעריב חגיגי לערב פורים הולחן על ידי ר 'אליעזר דיין מאמברג, בבוואריה. מן הסתם, המנון היה מתנה פורים שנשלחו לאביו. ר 'אליעזר מתחיל גם בפארודיה "ליל משמרת". .. לילה של שיכורים "(ליל Simmurim ... leik sikkorim), ו רודף צליל מדומה ברצינות דומה לזה של R. מנאל; יעקב. המנון של ר 'אליעזר מפרט את יתרונותיו של פורים, והוא נבנה בחניני חרוזים עם נטייה חוזרת ונשנית לפרודיה הפותחת, ליל סיקורים: 
לילה של שיכורים: אין מים מותרים בבית 
כמו בימי ימי ההיפוך והשוויון [ כאשר המים 
האמינו כי הם מורעלים. .92 
לילה של שיכורים: בואו נרים כוסות יחד
ואכלו עוגת ספוג במקום קאטוסט [תערובת הפסח 
הסמלית של המרגמה ששימשה לבניית הלבנים במצרים. 
קצת שיכורים: תשמח עם אשתך לעתים קרובות, 
ערב, בוקר וצהריים. 
"מג'אזור וייטרי, עמ' 583-4. 91 Ber, סדר, p. 448. 92 Trachtenberg, Jewish Magic, p. 257 

• 
175 קנטור-רבס באיטליה 
, פרנקו-גרמניה ואנגליה 
האופי העממי ההומוריסטי של המנון הזה מתבטא בשימוש בלשון העברית, כגון לקיקליך (עוף 34) לעוגת ספוג, ובמשחק על מילים, להלן: 
מטבעות [סלעים] להגן על הארנבים; תן להם לעניים וחסרי כל ... ביום של פורים משמח ...
המילה משחק מבוסס על פס. 104: 18, "הסלעים [סלע 'im1are מפלט עבור ארנבים', והוא כאן היה מאיץ ותשלומים לנזקקים בקנה אחד עם ההוראות אסתר 9: 22. הנה דוגמה נוספת של הומור על משחק המלים 
מן המנון: קח צנצנת של המן בידיים שלך ומלא את זה עם יין מן הקנקנים שלך ביום של פורים שמחה. 
זה בטח עורר צחוק מהקהילה, מכיר את הפסוק אקסוד. 16: 33, "ויאמר משה אל אהרן, 'קח צנצנת [; infenetl ולשים 
ofmanna orner [אדם] בו.' 93 
הקרן הצרפתית-גרמנית GENRES 

QeduStaJ: JEloheykhem 
למרות פרנקו-הגרמנים לא עושים משמעותי שינויים בקדוסטה "
Jeloheykhem. השיר, שהכיל שישה או שבעה קולה במונורים, 
הוכנס לקדושה של שבת וחג תפילה נוספת (מוסף). המזמור היה מזמר בין הפסוק הרביעי, "אני ה 'אלוהיך" (' אני אדוני 'אלוהיכם), ואת הפסוק החמישי,' ישלוט ה 'בכל הדורות' ". כמה שירים מאת אלכוהיים נכתבו על ידי פרנקו גרמנס , כולל יהודה ב 'שמואל י' :: חסידות (כ-י-טז-כז), אליעזר בן יהודה מתולעים (II65-1230) וברוך ב 'שמואל ממיינץ (II5O - 1221), להלן מזמור אלוקי בטקס הפרנקו-גרמני לשבת ימי הביניים של המשכן, והאקרוסטי מניב את השם יהודה (י ':: איסיד?) 95 
אלוהיך: 
הוא יחזור לירושלים, למשכן ולמשכן;
במאי הוא בנה את בית המקדש שלו ואת החדר שבו הוא ינוח; 
93 האנן, עיונים, עמ' 304-6. 
94 אבל זה אפשרי, אך לא סביר, שהמשורר האיטלקי זבאדיה חלם את הז'אנר הזה 
ב"אלו הייקן זרועו "שלו. הסיבה לכך היא שהאקרוסטי בהמנון אינו יקר. ר ' 
דוד, סרדי זבדיה, עמ' 48 שם. מחזור לסוכות, ע ' 286. 

מאי הוא גורם לשכון בו התהילה של נוכחותו 
[סכינאטו]; 
במאי הוא בזעמו לדרוך על האויב כמו בגת; 
מאי הוא להקים ביתן כדי להצל את שומרי המשכן שלו; 
מי הוא הקים את הקמרון שלו על האדמה 
שלטון על כל האדמות מן הגבהים שלו בשמים. 

יו, אה

הגוף הגרמני-גרמני הגרמני בדרך כלל עקב אחר צורות איטלקיות קודמות. בדומה לאמיטאי, ש"איךי", נייג'אוטקה, הוסיף, כי הקאדים נמנעים מכל מחזה, יצאו משוררי צרפת-גרמנים מן המודלים המזרחיים, ושינו את היחס בין הסטרופים להימנעות. באפרנל של יופר של ריגנסבורג, 
"עסער במעמירות ג'מיג 'יבורטו, 96 יחס ההתייחסות שלו 
לשניים הוא ארבעה עד שניים, כאשר הוא 
יצא מהנוהג המזרחי שבו הורחב נושא הגאווה-יוסר על קריאת השבת, האירופאים מרכזו את המיקוד של ההמנון הזה.התייחסותם לגוף יופר לפסטיבלים הדגישה את החוקים והמסורות של האירוע, ואילו בשבת, נושא הגופה-יופר התרכז בבריאת העולם בששה ימים 
וחגיגות יום העצמאות.
אופן ההבדלים הפרנקו-גרמניים בעולאן על טבע הבריאה ועל כסא המרכבה של הקב"ה היו שונים מהפרקטיקה המזרחית והספרדית. בעוד שהאחרונים היו מוגבלים באמירותיהם האזוטריות, על פי החשש מפני שלטונות רבניים, שאסרו על מאמצים אלה, לא היו לפרנקו-גרמנים כל דאגות כאלה, שכן ההימנוגרפים היו רבני האזור. כבר עתה, בעמיאתו, ב"תחתן הרואהי", צופה את החירות החדשה בהשערות מיסטיות: "7 
אתה אדון הנשמות, 
אתה יודע את הרגשות הפנימיים ביותר, 
אתה חושף את מחשבותיו של האדם, 
אתה משבח על ידי שירים 
קדושים, קדוש, קדוש, קדוש, הוא שר 




המארחת.מטטרון, הנסיך של החדר הפנימי,
מלמד את התורה לצעירים; הוא נלכד בין העמים, והוא הפך להבה ועננים. 
96 הברמן, פיוטייה. אפרים .. מי-רגנסבורג ', עמ' 184. 97 אמיתי, סררי, עמ '. 97. 
קנטור-רבאס, איטליה, פראנקו-גרמניה 

ואנגליה 177 על פי האגדה (בבא זא 3 ב), מטטרון, במקור האדם שאנוך נטל לאלוהים (בראשית ה ', 24), הועסק בשמים כמורה לצעירים.(עמ '16), זאהרי אל, נסיך הכוכבים (א', ב '). ) וצ'יפוד, נסיך גחנה 
(1. 
27). משוררי עמק הריין התרחבו על הטיפול של אמיטאי ב'אופאן '. סינלון 

ב.
יצחק ב salhavot שלו sevivy השערות על שם אזוטרי של אלוהים, 'אדירירון', מאיר ב. יצחק סוגר את ה"פאן "שלו, מלכותי, עם התייחסות לכס המרכבה האלוהי" .8 יחד עם חירות תיאמטית, האירופאים התירו לעצמם את קווי הרוחב בבניית ה'אופאן ', ובנוסף למודל הרגיל של חרוזים- quatrains , הם גם העדיפו עקיבות עם חרוז פנימי ופזמונים משתנים, ופסאודו-מוואשף, באופנים בסגנון 


ההיספני 
אחווה האוהבה הצרפתית-גרמנית מובחנת בצורת הדיאלוג שלה, בסגולטי מלוחח אזרתיך, המיוחסת למדולאם ב 'משה, אלוהים (דודי, האהובה) וישראל (חילופי, אוצר) חילופי, לסירוגין 

strophes מילים ofendearment: 99 
[אלוהים:] 
אוצר שלי ...
מן הכבש הצילתי אותך, ולהוביל אותך אחרי; 
ללא שם: לנצח אהבתי אותך, אוצר שלי. 

[ישראל:] 
אהובתי 
השם שלך נותן כוח לבנים שלי, הזיכרון שלך מאיר את פני; 
בלהט אני מתפלל שתביא הקלה מאויבי ... 
לך אני מרים את עיני, אהובתי. 

זולת בעקבות דגמים איטלקים, עזבו הזולות של הפרנקו-גרמנים את 
הנוהגים המזרחיים, שבהם היתה הזולת הרחבה מרחבית של קריאת 
הנביאים לשבתות ופסטיבלים. במקום זאת, הנושא של מרכז אירופה zulatvaried. הפסטיבל התמקד בנושאים הקשורים לימי הקודש, ואילו הזולת בשבת עסקה ברוב המקרים עם
98 Ha? Ermann, פיוטי רבי שמעון, עמ ' 59, א: 2.0. Adiriron הוא שם תחת אשר אלוהים נראה חולה הספרים hekalot לקרוא ידי עמיתים של R שמעון, אני: Iasidim, בימי הביניים גרמ: i. ראו שולם, מג'ור טרנדס, עמ '. 114, ומחזור לסוכות, עמ ': 2.61-: 2. 17 ·
פליישר, סירת הקאדים, עמ ' 459. 


אירועים עכשוויים. להלן חלק מסימון ב. זולתו של יצחק,'אל-אל-בי- 
ג'ראנן, על קריאתו החריפה של הגמול על אויביה של ישראל: 10 
תראו אותי, עמל בייסורים; 
אני כמו שמיר מכות עם מקל; 
הסר את השוט ממני; 
אל תשתוק. 
נימה דומה עולה על אפרים מ"זולאת בורג ", אלי, עמי למעה, בשבת החמישית אחרי פסח: 
" אלוהים, אלוהי
מדוע אנחותיי נסתרות ממך? 
הנה, אני יונה נגוע. 
אל-אדון וסבב פרנקו-גרמנים הכניסו אל תוך הקונספט "יופר" שתי מזכרות ל"שבת השבת ", שעוררה את המחזור הראשון לפני הפומבית" אל-עדן אל-מעשים ", שכותרתו" אל אדון וסבל " , את ההקדמות הוכנסו לפני הפטיש ואת הסטרופים האחרונים של 'אל' בנסליקטיון בהתאמה.כאן הוא חלק משרוול, על ידי המשורר פרנקו-גרמני מרדכי בשבת שעליה מתבצע ברית מילה, המנון בנוי בטרקטים עם נטייה מצטלבת עם המילה qadof, ובכך מתחרז עם היחידה האחרונה של JEI Jadon (אל asim: 102: משבחים 
עליו על 
ידי המארחים על התרוממות רוח גבוהה,

עם הדם של המילה ואת הבשר הקדוש. 
דם ובשר של התינוק Atones כמו קורבן המזבח; 
o קדוש אחד, הפקודה לסלוח שומרי המקדש הקדוש. 



Re.sut 
למידה מן היספאנים, הפרנקו-גרמנים הלחין "רשות 
בקשות" (re1uyyot) לפני תפילת שחרית שבת וחג, Nifmat Koll; AY. רלף על ידי מנאל, 1em b. מלתיר של בורג, Nifmat melummedey morafah, עבור סימי) .תורה, '·' הוא כנראה הראשון מסוגו על ידי מרכזי 
100 הברמן, פיוטי רבי סים (ב, עמ '14, 40, אני 
101 הברמן, פיאו אפרים ר 'אפרים ... מי-רגנסבורג', עמ '135- 


102 פליישר, סטראט קדי, עמ' 460-1 לוס מנס 1 עזור לסוכות, עמ '331.

CANTOR-RABBIS באיטליה, פראנקו -גרמניה ואנגליה המנון אירופאי. ר 'מנחם בונה את המנון במחרוזת החרוזים שהובאו על ידי המלים "ניסמט", באופן דומה לזו של יוסף אבן אביטור, שלמה אבן גבירול ויהודה הלוי. להלן הקטע הראשון 

[ב] נשמת תלמידי חכמים, אנשים חופשיים [1]. [6], 
שתלתם את התקווה לחיים נצחיים ולנוח; 
החוק של אלוהים הוא מושלם, להחיות את הנשמה. 
פרנקו-גרמנים אהבו להלחין מחדש את שירות הברכה. נוהג זה בא בעקבות המודל של ההיספאנים, אף-על-פי שכתב הטריר כתב את הבארקה בבוקר בלבד. ההפרשה הצרפתית-גרמנית 
היתה, ברוב המקרים, פסאודו-מוואשה (J עם המעי הגס 'החגורה' בדרך כלל
מתחרז עם יחידת barekhu, כמו להלן של סולומון ב. אליעזר: 104 
שרים לורד 
יאנג וזקן; 
באסיפות של אלוהים 
ברך [ברקו]. 

"מזמורי ההרשאה הורכבו גם בארמית. השימוש ב - Aramaic in
הליטורגיה של בית הכנסת מופיעה בקהילות המזרחיות הפרה-דסיקיות, שבהן תורגמו סלקציות מחידוש המקרא לשפה המוכרת יותר של התלמוד. הנוהג נמשך בבית הכנסת האיטלקי המוקדם על ידי מלומדים מוסמכים שיציגו את תרגומם באישור ארמי (רפי) שבו סיכמו את ההתייחסות המקראית. בטקס האיטלקי הרשאות אלה ידועות בשם alfabeytin או fabeytin, שכן הם הוצגו אקרוסטי אלפביתי.משוררים צרפתים-גרמנים נחקקו בהיתר הארמי, ובאמצע המאה ה -11 החל לכתוב בז'אנר הזה. הידועה ביותר היא מזמור המונומנטים, 'מילמלה', מאת מאיר ב '. יצחק, שקרא לפני reacling של התורה ביום הראשון של יום העצמאות
המפגש הפופולרי היה מעורב גם בחגיגה הליטורגית של 
הדבקות. בשבת שלאחר החתונה, החתן הובל 
אל בית הכנסת על ידי חתניו (פופווינין). במהלך תפילת שחרית, 
הוא נקרא לקרוא שיעור תורה המתאים לאירוע, כדוגמת 
סיפורו של יצחק לרבקה בפרק י"ב: אני. ההזמנה 
לחתן להתחיל את תחיבת הקודש שלו קדמה בהקדמה 
אכלתי עם יהירות גבורה מופרזת-גבורה, המורכבת בעיקר 
מונוהיים. ההזמנה להזעיק את שיעור התורה היה ממוסגר בצורה של 
refut, בקשת רשות התייחס תחילה לאלוהים, ולאחר מכן לתורה, 
חכמים בקהילה ואת האמי.
הנושאים של בקשת ההרשאה מתמקדים בדרך כלל ב- sancrity של 
104 Mnl? Azor Witry, p. S66. 106 מלג'אזור ... הסאבו (עמ '56-61 180 קנטור-רבס באיטליה 

, פרנקו-גרמניה ואנגליה, 
חיי המשפחה ושמחת הנישואין, וביקשו את ברכות האלוהות על הזוג הצעיר. ההקדשה של ההקדשה הזאת היתה בצורת הקדשות לחתנים ולוריהם של הכלה והחתן.הנה חלק ממאמרו של שמעון בן-רפאט, אנו, אחד מביקורי ההרשאה המוקדמים ביותר של משורר הריינלנד . בסעיף האחרון, ר ' 
שמעון פונה לקהל:
באישורו של השריד הקדוש שנאסף כאן, גדוש בכשרון כמו רימון, אמין במגעיהם ... רגילים להפגין אהבה לחתן ביום חתונתו ... ברשותם, קם מר. החתן מקרב 
בני העם [מספר. 23: 10], ועמד לידי על משטח העץ כפי שנקבע על ידי המנהג; תן את groomsmen ללוות אותך עם השיר ואת הפזמון;לפתוח את השפתיים כדי לדקלם את הברכה של השבח הנכון לפני 
ואחרי [קריאת התורה], ולקרוא את החלק הנבחר מן העדות האמיתית [התורה]. ויאמר העם, עם אמן, אחריך, גדול הוא גמול הברית [ראה] .106
ר 'סימיון refuyyot עבור מקרים אלה זכה לפופולריות רחבה. בעקבות המודל שלו, משוררים כמו מאיר ב. אייזק החל להמציא מחדש את האירועים החגיגיים האחרים. המזמורים של ר 'מאיר בז'אנר הזה הופנו למכובדים שזומנו להשלמת קריאת התורה על סימל ת"ת, ואלה שביקשו להתחיל בקריאה מחדש עם ספר בראשית. אלה היו "החתן של התורה" (l'Atan Torah) ו 'החתן של Genesis' (אני, atan bereff #), בהתאמה. ב refut, honoures טופלו חגיגה פואטית של היתרונות של התורה ואת המתנות המיוחדות שלהם. חלק מן refuyyot עבור SirnQ.at התורה חולקו לארבע 
יחידות נושאיות של refut לחתן; אחרים, כמו מקדים אנו; la-qore; 'im,
מאיר ב. יצחק, שהתמקד באופי המיוחד של האני: אטאן 
לב : 107 גועש לבי, נותן את עיני לנגד עיני, 
רואה את המשואה מוארת כמו פנס. 
הוא מתגבר על שעונו כמו עמוד יציב. 
עומד המשרד, מתן אבן יסוד אמיתי ... 
קום ולעמוד מר ... החתן של בראשית. 

אף על פי שהפרשה זו היא כעת חלק מהטקס הפרנקו-גרמני, סביר להניח כי 
ר 'מאיר היה בראש ובראשונה ראוי לציון בעת ​​כתיבת ההמנון שלו. 
106 הברמן, Piyyurey הרב שמעון, עמ '. 187 107 MalJazor Le-Sukkot, עמ '451 - 60. 

קנטור-רבס באיטליה, פרנקו-גרמני ואנגליה 181
אני, אטאן ברט, כמו אני, עטאן תורה, היה מנהיג קהילה מכובד. בתקופה הרבנית הם כיבדו את "הגדול מכולן" (בממ"ג ע"א) בקריאת המסקנה של התורה. בתרגול מאוחר יותר, הרב של הקהילה היה אני, Atan תורה, בעוד הקצין שלה היה מיועד אני, atan 
berejfit. 
NiSmat 

'IlluFinu עוד קישוט פרנקו גרמני של המפרץ NiSmat קול היה מזמור מוכנס לפני הביטוי, "היו הפה שלנו מלא בשיר' ('Illu finu
זכר "firah). אחד מהאירופאים המרכזיים הראשונים שהלחין בז'אנר זה היה צרפתי בן המאה השתים-עשרה שהתגייר ליהדות, יהוסטייה הפרוסלייט. המנון שלו, "אילו היה שיר רחב כמו הים, זה לא היה מספיק עבור חיי נצח [Godl" (We-ilu Sirah ka-yam, "יום eay יום אנחנו" Qayyam), נכלל פרנקו גנן ritual.lob 
המלך
ז'אנר חדש שהציגו הפרנקו-גרמנים מהמאה ה -13 היה עבודה עם "המלך" (המלך). ההמנון הוזרק ל"נאימאט קולאי ", בין הפסוקים" המלך נלהב ומרומם "(" המלך היופב "אל כ"ק א-נסה") ו"שומר לנצח, נעלה וקדוש הוא שמו "(סוךן מרום אנחנו-קדף פמו). מזמורי המלך נבנו בדרך כלל בצורת פסאודו-מווששאי, עם כל סופה שמתחילה עם המלך וכלה בפמו. להלן קטעים מהז'אנר הזה על ידי המשורר הפרנקו-גרמני שלמה: " 
המלך", שיר פריוויל 
מתנגן לו בכל אזור: 
אקסטול אותו הרוכב על העננים; 
אלוהים הוא שמו. 
המלך,
אלוהים הוא לוחם; 
אלוהים הוא שמו. 


'' ההאדה '' 

עוד חידוש חדש במרכז אירופה נקרא 'אל הודיה' ('אל ההודיה'). הוא הונח לפני הברכה האחרונה 
ב"הזמורי המבוא לוב פליישר ", סירת הקפדף, עמ ' 461 1 [19 שם. 

182
ואת המזמורים '(perukey de-zimra'). באופן הולם, 'אל ההודאות' זימר לפני הפסוק 'אלוהי החסד, אדון השודדים, אשר מתענג על שירים ותהילים, 0 אלוהים והמלך, חיי הננוור' ('EI ha-hoda'ot', adon ha-nifla'ot, ha-bol? אה, be-sirey zimrah, melekh 'ell ay ha'-oolimim). המנון נפתח במלה 'EI והוא בנוי בצורה של פסאודו-מווששל בסגנון ספרדי? או עם הפזמון המתמיד במצב האיטלקי המוקדם. להלן דוגמת הז'אנר שבצורה השנייה, על ידי 
משורר מהמאה ה -13 בשם אליעזר: 110 
אלוהים של הודיה 
מארבע הפינות, 
ערב וקרן, 

מלך ואלוהים, חיי היקום. 
לורד מלמעלה, 
נערץ משבח
מעל לכל נעלה, המלך ואת אלוהים, את החיים של היקום. 


מעריב 

מזמור מעריב (ערב) לא נמצא לעתים קרובות בליטורגיות המזרחיות והוזנח על ידי היספאנים והאיטלקים המוקדמים היה פופולרי אצל פרנקו גנים. הצרפתי יוסף טוב עלם היה האירופאי הראשון שהלחין בז'אנר הזה. הנטייה להאריך את שירות הערב עם מנטלי 
התבלטה בקהילות ים תיכוניות רבות, הן כדי 
לא לחדור בזמן הארוחה והן מחשש להתקפה ולחזור הביתה מאוחר בלילה. הפחד הזה כבר לא היה מוצדק יותר בצרפת בימי הקאפטים הראשונים במאה ה- 11, כאשר לא היו 
גזירות מיוחדות על היהודים. ll1
המעריצים הפרנקו-גרמניים הלכו בדרך כלל למודלים קלאסיים, שחילקו את ההמנון לשש יחידות של אורך שווה בדרך כלל, למעט השלישי. את הז 'אנר היה מעוטר לעתים קרובות עם פתיחת ו סגירת הפסוקים הפסוקים באופן קלאסי. רק כל אחד מהיחידות הוקצה רק קוואטריין אחד, ואילו השלישית נתנה לו הפסקות ותשובות. מדי פעם, המעריב נבנה בטרקטים עם פסאודו-מווששל? דפוס חריזה.היחידה השלישית הסתיימה עם quatrain דומה לאחרים הובילה את המנון לתוך פסוק שירות הערב, "מי כמוך 0 לורד בין האדיר?"(mi kamokha ba-'elim 'אדוניי?). הנושא של יחידות המעריב התמקד במשמעותו של הפסטיבל, כאשר השלישי המורחב הוקדש לחוקים ולמסורות של היום.
110 פליישר, סירת הקאדים, עמ ' 463. 

III שוורצפוקס,'צרפת', עמ'. 153. 112 
MaIJazor Le-Sukkot, עמ '48-51. 
קנטור-רבס באיטליה, פראנקו-גרמניה ואנגליה 183 
אני מכריז על אהבתו של אלוהים לעמי, 
במקלט זה אשמיע את שירי; 
אני יחגוג את כוחו ולא אשתוק; 
בלילה המנגינה שלו איתי.


החל במאה האחת עשרה, משוררי עמק הריין כמו מאיר ב. יצחק היה מוסיף יחידה שביעית, הידועה בשם "ביכורים" (בראשית, כלומר ערב, שירות) או טוספט. יחידה זו, גדולה הרבה יותר מקודמתה ומגונית בצורתה, הובילה לסגירת הסגירה לאחר הסמיכה "ברוך אתה, 0 אדוני, אשר מפיץ את המשכן של שלום עלינו" (e-eynu ), אף על פי שמבחינתו של השביעי ניפץ את סימטריה של האמא (הוא היה אמור להידרש לסגירת המנון עם פרופורציה של פרופורציות בולטות יותר מאשר עם 
קוואטרן בלבד.
משוררי פרנקו-גנאן העניקו לשבת את שירות השבת עם קישוט של "מגילת אבות דו-פארו" (מילה של אלוהים היתה פעם מגן של אבותינו), תמצית ליטורגית של שבעת המחלוקות של הערב. תמצית זו נובעת כנראה מן התקופה הרבנית, שבה מוזכרת גם ב"בס"ב 24 ב. ". 3 תקציר הכתבה נכלל גם בטקס בית הכנסת בבבל, כפי שניתן לראות בתפילת הגאון של עמרם גאון. אבות פתוחים בדרך כלל בפרפרזה קצרה של כתבי הקודש, ובעקבותיהם מחרוזת המתוכננת לחרוז עם השורה השלישית של מזמור הסינופסיס, "האל הקדוש שאין כמותו" ("ההל הקדוש" . להלן חלק ממגילת אבות לשבת סובל מאת משורר פרנקו-גרמני אנונימי: H5
האם החוטא יירא מדברי, יתוודה וינטוש 
[את חטאיו], 
ויתווכח עם ה 'וישיג את רחמיו; 
חזור 0 ישראל לאלוהים אלוהינו כי הוא 
יסלח בחנינה; 
הוא מורה לעזוב. מי יכול ללמד כמוהו? 
טום מן הרע ולעשות טוב; כוחו הוא מופת של כוח; 
לשיר מתוק הוא מרים את ידו. 
"המגן של אבינו היה דבר אלוהים מעולם; 
הוא מחייה את המתים בדברו; 
האל הקדוש שאין כמוהו ". 
113 ראה הערה של RSI ב bSab 24b על "הקורא מי יורד לפני השולחן". 
114 סדר הרב caamram GaJon, עמ ' 64. 115 פליישר, סירת הקפדס, עמ ' 467 








סליל, ג'אב

הסליאות המרכזיות של אירופה אינן משתקפות בהשתקפותן של נכויות יהודיות בנות זמננו, הנובעות מגזירות ממשלתיות ומאספסוף פרוע. האיטלקית הקדומה והגרמנית הצרפתית-גרמנית מתוארות בשל ריבועיהן המרוחקים, שאינם מסופרים על ידי סגירת פסוקי כתבי הקודש. זה היה בניגוד בולט לטיפול במזרח היספאנית המאוחרת בז'אנר. עם ביקורו באזור אברהם אבן עזרא במאה השתים-עשרה, חלו שינויים בהימנוגרפיה המקומית. תוצאה אחת היתה כי SeliiJah פרנקו גרמני היה ניחן שיפורים, כולל מד כמותי. הקבוצות הבאות של seliiJot, iJata'nu, aqedah ו gezerot, נקראו על שם הנושא העיקרי שלהם בסגנון מבניים.
בסעודות המרכזיות האירופאיות המאוחרות יותר אהבו צורות סטרופיות, בין אם בפניטים, בטרקטים (פה / פגע) או בקו-טראט (פלמוניט, שלם). אלה קדמו לעתים קרובות על ידי פסוקים מן המקרא חזר על עצמו כנוהג, או על ידי lanyany 'חטאנו 0 הסלע שלנו; סלח לנו, שלנו Maker '. מזמורים עם הפזמון האחרון זוהו על ידי המונח iJata'nu (חטאנו). ה- iJata'nu, שמקורו בתקופה הקלאסית, שימש בבתי הכנסת בריינלנד כוידוי. הוא נבנה ב strophes מחובר על ידי anadiplosis ו interrupted על ידי "יש לנו חטא". מדגם בלתי נשכח הוא ר 'Gedom b. יהודה גדול של יהודה אנו-א-י-גו 'הוספתי' ". 
החטא שלי גדול, אני מוסיף לחטאים שלי, 
האשמה שלי עולה, הכפולות הרעות שלי, 
הגדולות הן הכישלונות שלי;
מגיע לי להיות גולה; שכחתי את מולדתי. 



מקום קדוש בטקס הפרנקו-גרמני שמור ל'עקדה ', סליג'ה על עקידת יצחק (בראשית כ"ב). "העקדה" הופכת את הופעת הבכורה שלה באירופה ביצירתו של המשורר מאיר, בן ה -11. יצחק. נושא עקידת יצחק לא זכתה לטיפול נדיר בהמנון נפרד בתקופות הקלאסיות והאחרות במזרח הפוסט-קלאסיות, ובקושי על ידי ההיספאנים. עם זאת, לאור הניסיון של האירופאים המרכזיים במהלך הגזירות האנטי-יהודיות של 1096, 1146-7 ו -97 'וקהילת הקדושים של קהילות עמק הריין, 
נכונותו של אברהם להקריב את בנו יצחק, בתגובה לפקודת האלוהים, היתה תהודה מוכרת.
היכרות זו שופרה על ידי קריאה רבנית (במדרשת הגדול על פי בר 'כט, טו) בעקדהא, כ"ב, שהציעה כי הסיבה היא יצחק 
מלגזור לימים, ב. 566. 
קנטור-רבאס באיטליה, פרנקו-גרמניה ואנגליה, 
שלא הוזכר מלווה את אביו מהר המוריה, הוא כי "אף על פי שיצחק לא מת, הכתוב רואה אותו כאילו מת, ואפרו מונח על המזבח. ולכן כתוב [בשורת כ"ב, כ"ט], "אז אברהם חזר לבנו". על דברי הרבנים, ר 'אפרים ב. יעקב בון (נולד ב 1133 ועיד על הרס בשנים שלאחר מכן) כתב את הדברים הבאים בעקדתו, 'אבותי 
יאני מזקיר 
117 ] הוא מיהר להצמיד לו את ברכיו;
הוא הידק את שתי זרועותיו. 
ביד יציבה הוא שחט אותו כנדרש; 
קורבן מלא מוכן. 

כאשר טל מחייה נפל עליו והוא חי, 
הוא תפס אותו לשחוט אותו שוב; 

עדות, כתבי הקודש; הוא אישר את האמת: 
ואת אלוהים קרא אברהם, אפילו פעם שנייה מן השמים. 
[Gen. 22: IS] 8 

גזר סוג ייחודי של פרנקו גרמני seliiJah נקראה "גזרות" (צווים), שבו מות הקדושים של יהדות Rhineland בצו במהלך מסעי הצלב
הונצחה, לעתים קרובות על ידי עדויות ראייה. הגזרות נבדלו מסליאות אחרות בפרשת מעשי-הזדון שבוצעו נגד יהודים, במקום שנקרא.להלן דוגמה של ר 'יואל ב. יצחק הלוי מבון מקונן על חנקת קהילת קלן בימי גזירת "47 המנון יבקון מאל מלאכי פאלום, הכולל שלושים ושלושה תווים במונורים עם סגירת זוג, צולם בקהילות צרפת-גרמנית במהלך התשיעי של "באב והוא נכלל Ha הסדר באזור 


Qinot.1l9
למרבה הצער, נפל לידיהם של זרים; ידו של ה 'פגע באוצר המלך [ישראל], בתו הקלולה והמתונה של קלן; הראש שלי הוא כאב, ראיתי דבר נורא: הם ביקשו להטביל אותם במים הארורים הארורים, דחפו אותם לסגוד למתים, אל מוזר; הם איימו על המוות בפני המרי. אלה קילל את 'אלוהים מוזר'], אבל יעקב בחר את אלוהים! 
117 הברמן, פיאו ר 'אפרים. mi-Bonn ', עמ' 264-6. 118 שפיגל, המשפט האחרון, עמ '148-9' 119 סדר הקנות, עמ '160-3 · 


פטיל; אה
את הפטייה (מבוא), הקשורים נושאית seliiJah, היה chanted לפני הדקלום הראשון של שלוש עשרה תכונות של אלוהים (שמות 34: 6-7) במהלך לילות של משמרת של אלול ואת הימים הנוראים. באופן אופייני, הפטייה נסגר עם הפסוק 'כי אנחנו מסתמכים על הרחמים העולים שלך' (ki 'al raijamekha ha' rabbim 'anu betuiJim) או פרפראזה. הסגירה התמקדה ברחמים של אלוהים וג 'ד לתוך הנוסחה היכרות של שלוש עשרה תכונות, "אלוהים, אלוהים הוא אלוהים רחום ואדיב." שני petiiJot ידי Rasi, [ 'Adonay]' elohey חה-wpa'ot ו "עז טרם nimteiJu, כלולים פרנקו-גרמנית אוספים seliiJot." · 

Qinah

האלגיות הפרנקו-גרמניות (chinot) מחולקות באופן תמאטי לשתי קבוצות: קינות כלליות שהושמעו בימי צום מסודרים כמו התשיעית של 'אב', וטרנודיות בשמירה על טרגדיות מסוימות שפקדו את יהדות הריינלנד. ייחודו של האלגיות שלהם הוא חיבה לכתביו של ג'ודה הלוי על חורבן בית המקדש בירושלים. הציונים שלו, ובמיוחד האיסירייך של האיסיון האיי-אי-אי-סאי לי-סלום, עם ההמיסטיות המאוזנות, היו חיקויים נרחבים, אף-על-פי שהגרמנים-הגרמנים לא הצליחו לשכפל את דפוס המטליות המשוכלל של הלוי: - jjjv - jj _ -jv - jvjv--. הבולטים ביותר של חיקוי הציונים נכתבו על ידי ר 'מאיר ב. Baruthth of Rothenburg (c.1215-93) ואת אלעזר בן זמנו b. משה הדקלן מווירצבורג. lll Elegies מקונן צווים ספציפיים בימים הצלבניים נכתבו על ידי Kalonymous ב. יהודה ממאינץ (כ"א), שבכה על האסון שפקד את הקהילות בספיייר, בוורמס ובמינץ; אפרים מבון (אחרי כרך 96), על גורל יהודי בלואה; מנאל; יעקב של תולעים (על 1203), על קדושים מעונים של בופארד; Baru1th b. סמואל ממיינץ (12 ג '), מתחרט על ההפסדים בספיר, בופארד ובלואיס; ו YeJ: llei ב. יעקב, על חורבן קהילות לאודה וביישופשהיים בשנת 1235, בין היתר מתחרט על ההפסדים בספיר, בופארד ובלואיס; ו YeJ: llei ב. יעקב, על חורבן קהילות לאודה וביישופשהיים בשנת 1235, בין היתר מתחרט על ההפסדים בספיר, בופארד ובלואיס; ו YeJ: llei ב. יעקב, על חורבן קהילות לאודה וביישופשהיים בשנת 1235, בין היתר
חלק מהאלגיות המותאמות אישית מרשימות בתובנותיהם הנדירות 

על האירועים הנוראים במאה השתיים של המאה העשרים. בין אלה הוא ברוך ב. עינויים של שמואל, המקוננים על מותו של איש יונג בשם אייזק, בוויירצבורג, שבחרו את מות הקדושים לטבילה: 
עקידת יצחק היתה ברורה, 
ברחובות ובדרכים אל כל הגלויים; 
אחד מישראל זינק 
וקידש את שמך ברצון. 

120 סדר הסליל; 'ליטא', עמ '65, 139_ 121 סדר הקנבות, עמ' 124, 128-30, 135, 122, הרמן, ספר, עמ 'נ'; אידם, 'פיו' ר 'ברוך', עמ '96-9, 133-40. 
קנטור-רבס באיטליה, פראנקו-גרמניה ואנגליה 
נערה מקסימה, מעריצה על כולם;
למרבה הצער, הוא עונה על מדף ריסוק .123 
אלעזר ב. יהודה של תולעים (בין השנים 1223 ו- 1232) הועבר לכתוב מחווה לאשתו, שנרצחה, יחד עם שתי בנותיו, ב -1977 על ידי שני שודדים שפרצו לביתו ביום העשרים ושניים קיסלו. אף על פי שר 'אלעזר נשלט באלגיה שלו, שנכתב בצורה של פרשנות על פרופו 31: 10, תחושת האובדן האישי שלו באה דרך.
"אישה מוכשרת שיכולה למצוא'כמו בן-זוגי היקר, המטרונית האם? ... "לבו של בעלה בוטח בה," היא האכילה אותו והלבישה אותו בכבוד. 'היא כמו ספינות הסוחר' המספקות לה את בת זוגו, כי הוא יכול ללמוד תורה ... '' היא משחזרת את עצמה בכוח '... מבשלת את הארוחות ומניחה את השולחן שלה לכול ...' 'היא פותחת את פיה חכמה "ויודעת את המותר והאסור ..." היא שמחה בשמירה על בעלה "ומעולם לא גורמת לו 

מצוקה; 
"תן לה חלק בפרי ידיה" בגן עדן. 



ברכת המזון
כבודו של שבעת ימי החג "אויבית ימי המפתה"), בעקבות חתונה, נהגו פיוטים של החסד לאחר הארוחות (ברכת המזון). בכך חזרו הפרנקו-גרמנים לתרגול שהוזנח מאז תקופת המשוררים הקלאסיים. כשראו את האפיתלמיה שלהם התקבלו היטב, ההומניסטים החלו לקשט את החסד בחג המילה. חיזוק החסד אחרי ארוחות השבת והחג, ואחדים מן המשוררים המובילים באזור תרמו את תרומתם, כולל שמעון ב. יצחק, אפרים ב. יצחק ofReg בורג בורג ו Baru1th 
ב. סמואל מאמינץ. 
המהדורה 
הראשית של אנגליה קדמון?
השירה הליטורגית המוקדמת ביותר באנגליה הולחן על ידי קדמון, אשר, על פי הדוד הנכבד, חי במאה השביעית וחיבר 
123 שם. 124 א, טולדות הפיוט, נ. 197-200.

THE LITTMAN LIBRARY OF
JEWISH CIVILIZATION

MANAGING EDITOR
Connie Webber
Dedicated to the memory of
LOUIS THOMAS SIDNEY LITTMAN
who founded the Littman Library
for the love ofGod
and in memory ofhisfather

JOSEPH AARON LITTMAN
l'i:J t:li:>r ~n'
'Get wisdom, get understanding:
Forsake her not and she shall preserve thee'

PROV. 4: 5
Jewish


Hymnography

A LITERARY HISTORY
LEON J. WEINBERGER

London· Pordand, Oregon
The Littman Library ofJewish Civilization
1998

GlII:Jfm-Hlr JU th, • It, " .....",.' .tI" .,.. ..,~_i .,j.~

Needless to say, Elijah was able to finish his labours and regain his freedom. Undoubtedly, the story of the enslaved prophet struck a chord among Rhineland's Jews, who were as yet not freed from the burdens ofexile.
Despite the hardships, there were times of rejoicing called for by the religious calendar. On Purim, Franco-German Jews celebrated the fall of Haman and the triumph ofMordecai with liturgical hymns, like the ma'ariv in the form ofa parody by the thirteenth-century R. Menal;tem b. Jacob. The poem begins with a play on the words from Exod. 12: 42: '[That was for the Lord1a night ofvigil' (leyl simmurim), which the poet converts to 'a night of drunkards' (leylJikkorim). (The practice ofimbibing intoxicants in celebrat­ing Purim is supported by the rabbinic injunction (in bMeg7b), 'It is the duty ofa man to mellow himself [with wine 1on Purim until he cannot tell the differ­
ence between "cursed be Haman" and "blessed be Mordecai."'} Continuing, the poet pursues his theme in a mock-serious tone:
For the Purim (feast) prepare ducks and chickens
Cursed be the man who eats lentils
On the nights of Purim . . .
Cursed be the man who eats ground peas-
It is so decreed by the king and the governor and all the heads;
Every Israelite family shall rise up in arms against him,
And expel him from the holy congregation!"O
The phrase 'cursed be the man' is a parody of the 'cursed be Haman
blessed be Mordecai' from rabbinic literature, also preserved in the pre-classical
Purim hymn Sosanat ya 'aqov91
Another festive ma'ariv for the Purim evening service was composed by R. Eliezer Dayyan of Amberg, in Bavaria. Presumably, the hymn was a Purim gift sent to his father. R. Eliezer also begins with the parody 'a night ofvigil. .. a night of drunkards' (leyl Simmurim ... leyl sikkorim), and pursues a mock-serious tone similar to that ofR. Menal;tem b. Jacob. R. Eliezer's hymn elaborates on the merits of Purim rejoicing and is constructed in rhyming tercets with a repeated refrain ofthe opening parody, Leyl Sikkorim:
A night of drunkards: no water is permitted in the home
As on the days of the solstice and equinox [when water was
believed to be poisoned1 . . .92
A night of drunkards: let us toast together many cups
And eat sponge cake instead of QaToset [the Passover mixture
symbolic of the mortar used to fashion bricks in Egypt1 . .
A nigh.t of drunkards: rejoice with your wife often,
Evening, morning and noon.
'l1l.I MafJazor Witry, pp. 583-4. 91 Ber, Seder, p. 448. 92 Trachtenberg, Jewish Magic, p. 257.


175
CANTOR-RABBIS IN ITALY, FRANCO-GERMANY AND ENGLAND
The humorous folk character ofthis hymn is seen in its use ofthe vernacular, such as leqikhlikh (\. 34) for sponge cake, and in its play on words, as in the following:
Coins [sela'im] protect the rabbits; Give them to the poor and destitute On the day of Purim rejoicing ...
The word play is based on Ps. 104: 18, 'The rocks [sela 'im1are a refuge for the rabbits', and is here used to urge disbursements to the needy in line with the instructions in Esther 9: 22. Here is another example of word-play humour
from the hymn: Take a jar of Haman [~in,<enet ha-man] in your hands And fill it with wine from your jugs On the day of Purim rejoicing.
This must have elicited a laugh from the congregation, familiar with the verse in Exod. 16: 33, 'And Moses said to Aaron, "Take a jar [;infenetl and put an
orner ofmanna [man] in it. " '93
THE PRINCIPAL FRANCO-GERMAN GENRES

QeduStaJ: JEloheykhem
Although the Franco-Germans did not make significant changes in the qedusta', they favoured an addition to the genre which began with the unit
Jeloheykhem. The poem, comprising six or seven cola in monorhyme, was
inserted in the qedussah ofthe Sabbath and festival Additional Prayer ( musaf). The hymn was chanted between the fourth verse, 'I am the Lord your God' ('ani 'adonay 'eloheykhem), and the fifth verse, 'The Lord shall reign through­out all generations.'" Several 'eloheykhem poems were composed by Franco­Germans, including Judah b. Samuel the J::Iasid (c.II50-1217); Eliezer b. Judah of Worms (II65-1230) and Barukh b. Samuel of Mainz (II5O--1221). Following is an 'eloheykhem hymn in the Franco-German ritual for the Sabbath of the Intermediate Days of Tabernacles. The acrostic yields the name Yehudah (the J::Iasid?)95
Your God:
May He return to Jerusalem, His tabernacle and dwelling;
May He build His temple and the chamber where He will rest;
93 Habennann, 'Iyyunim, pp. 304-6.
94 It is possible, but unlikely, that the Italian poet Zevadiah pioneered this genre in his 'Elo­
heykhen zeruyaw ye'esof The reason for doubt is that the acrostic in the hymn is not dear. See
David, Sirey Zevadiah, p. 48. 96 Ibid.; Mahazor Le-Sukkot, p. 286.

May He cause to dwell therein the glory of His presence
[sekhinato] ;
May He in His wrath tread upon the enemy as in a wine press;
May He erect a pavilion to shade the guardians of His tabernacle;
May He who establishes His vault upon the earth
Rule over all the lands from His heights in the heavens.

Yo~er

The Franco-German guf ha-yofer generally followed earlier Italian forms. Like Amittai, who in his 'Asii?ah be-divrey nijle'otekha added a qados refrain afrer each strophe, Franco-German poets departed from eastern models and varied the ratio of strophes to refrains. In Ephrainl of Regensburg's YOfer,
"ASer be-maJamarot Jimmeigevurot,96 his ratio of strophes to refrains is four
to two.
Departing from the eastern practice in which the theme ofthegufha-yoser expanded upon the Sabbath Torah reading, the central Europeans varied the focus of this hymn. Their treatment of the guf ha-yofer for the festivals stressed the laws and traditions of the occasion, whereas for the Sabbath the theme of the gufha-yofer centred on creation of the world in six days and
celebration ofthe day ofrest.
'Ofan The Franco-German speculation in the 'ofan on the nature of creation (ma'aseh bere'sit) and on God's chariot throne (ma'aseh merkavah) differed from eastern and Spanish practices. While the latter were constrained in their esoteric utterances in the 'ofan by fear of rabbinic authorities, who forbade these efforts, the Franco-Germans had no such qualms, since the hymnogra­phers were the rabbis in the region. Already Amittai in his 'ofan, 'Attah'dohey ha-rui?ot, anticipates the new freedom in mystical speculation:"7
You are the Lord of the souls;
You know the innermost feelings;
You reveal man's thoughts;
You are praised by holy songs.
Holy, holy, holy, is the Lord of hosts.




Metatron, prince of the inner chamber,
Teaches the Torah to the young; Seized from among the earthlings, He changed into flame and clouds.
96 Habermann, 'PiyyuteyR. Ephraim .. mi-Regensburg',p. 184. 97 Amittai, Sirey, p. 97.
CANTOR-RABBIS IN,ITALY, FRANCO-GERMANY AND ENGLAND 177

According to the legend (in bAZ 3b), Metatron, originally the man Enoch taken up to God (Gen. 5: 24), was employed in the heavens as instructor to the young. In this 'ofan, Amittai shows familiarity with several angelic figures, \ike Temalyon, the gnide (1. II), YaIi'el, the prince of darkness (1. 16), Zahariy' el, prince ofthe constellations (1. 26) and Qippod, prince ofGehenna
(1.
27). Rhine valley poets expanded on Amittai's treatment of the 'ofan. Sinleon

b.
Isaac in his Sevivey salhavot speculates on the esoteric name of God, 'Adiriron',and Meir b. Isaac closes his 'ofan, Mal'akhey feva'ot with a refer­ence to the divine chariot throne."8 Along with a thematic freedom, the central Europeans allowed themselves latitude in structuring the 'ofan. In addition to the standard rhyming-quatrains model, they also favoured tercets with internal rhyme and variable refrains, and pseudo-muwashshaf;atforms in


the Hispanic fashion.
'Ahavah The Franco-German ahavah is distinctive for its dialogue form. In Segullati melukhah 'azartikh, attributed to Mdullam b. Moses, God (dodi, the beloved) and Israel (segullati, the treasure) exchange, in alternating strophes,

words ofendearment:99
[GOD:]
My treasure ...
From the furnace I have saved you, and lead you to follow Me;
Eternally I have loved you, My treasure.

[ISRAEL: ]
My beloved
Your name gives strength to my sons, Your remembrance illumines my face;
Fervently I pray You to bring relief from my enemies ...
To You I lift mine eyes, my beloved.

Zulat Following Italian models, the zulatot ofthe Franco-Germans departed from
eastern practices, where the zulat was a thematic expansion of the reading
from the Prophets for Sabbaths and festivals. Instead, the theme of the central European zulatvaried. The festival zulatfocused on themes related to the holy day, whereas the zulat for the Sabbath dealt in most instances with
98 Ha?ermann, Piyyutey Rabbi Simeon, p. 59, I. :2.0. Adiriron is a name under which God appears ill the heykhalot books read by R Simeon's colleagues, the I:Iasidim, in medieval Ger­m:-y. See Scholem, Major Trends, p. 114, and Mahazor Le-Sukkot, pp. :2.61-:2., l. 17·
Fleischer, Sirat Ha-QpdeS, p. 459. .


contemporary events. Following is a portion ofSimeon b. Isaac's zulat, 'El 'el
bay Jarannen, with its sharp staccato call for retribution on Israel's enemies:10o
Look upon me, labouring in agony;
I am like dill beaten out with a stick;
Remove the whip from me;
Be not silent.
A similar tone pervades Ephraim ofReg ens burg's zulat, 'Eli, 'eli lammah, for the fifth Sabbath after Passover:1Ol
My God, my God
Why are my sighs hidden from You?
Behold, I am a dove afflicted.
'El 'Adon and Sevab The Franco-Germans introduced into the YOfer cyde two adclitions to the Sabbath morning hymn prececling the first benecliction before the fema " 'El 'adon 'al kol ha-ma'asim. Titled 'El 'adon and Seval;, the adclitions were inserted before the fitst and last strophes ofthe 'El 'adon benecliction respect­ively. Following is part of a feval; by the Franco-German poet Mordecai for a Sabbath on which a circumcision is performed. The hymn is built in tercets with refrains encling with the word qadof, thereby rhyming with the last unit of JEI Jadon (al kal ha-ma(asim:102
Praises are lavished upon Him
By the hosts on high exalting,
And His people covenant with Him
With the blood of circumcision and the holy flesh . . .
The blood and flesh of the infant Atones like an altar offering;
o Holy One, command and forgive The guardians of the sacred sanctuary.



Re.sut
Learning from the Hispanics, the Franco-Germans composed 'permission
requests' (re1uyyot) before the Sabbath and festival morning prayer, Nifmat koll;ay. The refut by Menal;1em b. Malthir ofReg ens burg, Nifmat melummedey morafah, for SimI).at Torah,'·' is probably the first of its kind by a central
100 Habermann, Piyyutey Rabbi Sim (on, pp. 14, 40-I.
101 Habermann, 'Piyyu~ey R. Ephraim . .. mi-Regensburg', p. 135·

2
102 Fleischer, Strat Ha-QpdeI, pp. 460-1. lOS Mn1?azor Le-Sukkot, pp. 331-.
CANTOR-RABBIS IN ITALY, FRANCO-GERMANY AND ENGLAND
European hymnist. R. Menahem constructs the hymn in rhyming tercets introduced by the word niSmat, in a manner similar to the re1uyyot ofJoseph Ibn Abitur, Solomon Ibn Gabirol and Judah Ha-Levi. Below is the first
strophe:
[In] the soul ofthe Torah scholars, men who are free ['1'\.vot 6.2],
You have planted the hope of eternal life and rest;
The law of the Lord is perfect, reviving the soul.
Franco-Germans were fond of composing re1uyyot for the evening service barekhu. This practice followed the model of the Hispanics, although the latrer wrote re1uyyotIor the morning barekhu only. The Franco-German refut
was, in most instances, a pseudo-muwashsha(J with the 'belt' colon usually
rhyming with the unit barekhu, as in the following by Solomon b. Eliezer:104
Sing to the Lord
Young and old;
In God's assemblies
Bless [barekbu].

'Permission' hymns were also composed in Aramaic. The use ofAramaic in
the synagogue liturgy appears in pre-dassical eastern congregations where selections from the Scripture reacling were translated into the more familiar language of the Talmud. The practice was continued in the early Italian synagogue by competent scholars who would introduce their translations with an Aramaic permission (refut) in which they summarized the scriptural reacling. In the Italian ritual these permissions are known as alfabeytin or fabeytin, since they featured an alphabetic acrostic. Franco-German poets were artracted to the Aramaic permission, and in the mid-eleventh century began writing in this genre. The best-known is the monorhyme hymn, 'Aqdamut millin, by Meir b. Isaac, chanted before the reacling of the Torah on the first day ofPentecost.'05
The popular refut was also involved in the liturgical celebration of wed­
clings. On the Sabbath following the nuptials, the bridegroom was escorted
to the synagogue by his groomsmen (fofvinin). During the morning service,
he would be called to read a Torah lesson appropriate for the occasion, such
as the account ofIsaac's betrothal to Rebekah in Gen. 24: I ff. The invitation
to the bridegroom to begin his Scripture reacling was preceded by an elabor­
ate introduction with extravagant mock-heroic conceits, composed mostly in
monorhyme. The invitation to chant the Torah lesson was framed in the form
ofa refut, a permission request addressed first to God, then to the Torah, the
sages in the congregation and the laity.
The themes of the permission request usually focused on the sancrity of
104 Mnl?azor Witry, p. S66. 106 MalJazor ... Ha-Savu(ot, pp. 56-61.

180 CANTOR-RABBIS IN ITALY, FRANCO-GERMANY AND ENGLAND
family life and the joys of marriage, and sought the blessings of the deity upon the young couple. Later embellishments of this refut were in the form of dedications to the groomsmen and to the parents of bride and groom. Following is a portion ofSimeon b. Isaac's Me-refut fokhen 'ad we-qadof, one of the earliest permission requests by a Rhineland poet. In the last section R.
Simeon appeals to the congregation:
With the permission of the holy remnant gathered here, • Replete with merit like a pomegranate, trustworthy in their dealings ... Accustomed to show love for the bridegroom on his wedding day ... With their permission, rise up Mr . . . the bridegroom from among
the people uncounted [Num. 23: 10], And stand by me on the wooden platform as decreed by custom; Let your groomsmen accompany you with song and refrain; Open your lips to recite the proper blessing of praise before and
after [the Torah reading], And read the select portion from the true testimony [the Torah] . .. And let the people respond with, 'Amen', after you, for great is the reward of the covenant [observed ].106
R. Simeon's refuyyotfor these occasions gained wide popularity. Following his model, poets like Meir b. Isaac began to compose refuyyotfor other festive events. R. Meir's hymns in this genre were directed to the honorees invited to complete the Torah reading on Siml:tat Torah, and those asked to begin the reading anew with the book of Genesis. The latter were designated the 'bridegroom of the Torah' (l;atan torah) and the 'bridegroom of Genesis' (I;atan bere'f#), respectively. In the refut, the honorees were treated to a poetic celebration of the merits of the Torah and their own special gifts. Some of the refuyyot for SirnQ.at Torah were divided into the four thematic
units ofthe refut for the bridegroom; others, like Maqdim we-ro;'; la-qore;'im,
by Meir b. Isaac, focused on the special character ofthe I;atan bere'Sit:107
My heart overflows, giving direction to my eyes,
Beholding the beacon bright illuminating like a lantern;
He grows stronger on his watch like a steady pillar in place;
Standing firm, providing a true foundation stone ...
Arise and stand Mr ... bridegroom of Genesis.

Although this refut is now a part ofthe Franco-German ritual, it is likely that
R. Meir had in mind a particular notable when composing his hymn. The
106 Habermann, Piyyurey Rabbi Simeon, p. 187. 107 MalJazor Le-Sukkot, pp. 451--60.

CANTOR-RABBIS ·IN ITALY, FRANCO-'GERMANY AND ENGLAND 181
I;atan bere'Sit, like the I;atan torah, was a distinguished community leader. In the rabbinic period they honoured 'the greatest of them all' (bMeg 32a) by reading the conclusion of the Torah. In later practice, the congregation's rabbi was the I;atan torah, while its presiding officer was designated I;atan
bereJfit.
NiSmat

'IlluFinu Another Franco-German embellishment of the NiSmat kol bay was a hymn inserted before the phrase, 'Were our mouths filled with song' ('Illu finu
male' firah). One ofthe first central Europeans to compose in this genre was a twelfth-century French convert to Judaism, Yehosityah the Proselyte. His hymn, 'Were a song as wide as the sea, it would not suffice for the eternal living [Godl' (We-'illu Sirah ka-yam, 'eyn day bay we-qayyam), was included in the Franco-Gennan ritual.lOB
Ha-Melekh
A new genre introduced by thirteenth-century Franco-Germans was a work begiuning with 'The King' (ha-melekh). The hymn was injected into the NiImat kol iJay, between the verses 'The King is enthroned high and exalted' (ha-melekh ha-yofev 'al kisse' ram we-nissa') and 'Abiding forever, exalted and holy is His name' (Sokhen 'ad marom we-qadof femo). The ha-melekh hymns were generally constructed in the form of a pseudo-muwashshaiJ, with each strophe begiuning with ha-melekh and ending with femo. Following are strophes from this genre by the Franco-German poet Solomon:'·'
The King, a freewill song
Is hymned to Him in every region:
Extol Him who rides the clouds;
The Lord is His name . . .
The King, His hand extended high When garbed with might on vengeance's day;
The God is a warrior;
The Lord is His name.


'EI Ha-Hoda 'ot

Another central European innovation was titled 'God of Thanksgiving' ('el ha-hoda'ot). It was placed before the last blessing in the 'introductory hymns
lOB Fleischer, Sirat Ha-Qpdef., p. 461. 1{19 Ibid.

182
and psalms' (perukey de-zimra'). Appropriately, the 'el ha-hoda'otwas chanted before the verse 'God ofthanksgiving, Lord ofwonders who takes delight in songs and psalms, 0 God and King, the life of the nniverse' ('EI ha-hoda'ot, 'adon ha-nifla'ot, ha-bol?er be-sirey zimrah, melekh 'ell?ay ha-'olamim). The hymn opens with the word 'EI and is constructed either in the form of a Spanish-style pseudo-muwashshal? or with a constant refrain in the early Italian mode. Below is a sample of the genre in the latter form, by a thitteenth­
century poet named Eliezer:110
God of thanksgiving
From the four corners,
Evening and morn,

King and God, the life of the universe.
Lord from above,
Revered in praises
Above all exalted, King and God, the life of the universe.


Ma'ariv

The ma'ariv (evening) hymn not often found in eastern liturgies and neglected by Hispanics and early Italians was popular with the Franco­Gennans. The Frenchman Joseph Tov Elem was the first European to compose in this genre. The tendency to lengthen the evening service with embellish­
ments was frowned upon in many Mediterranean congregations, both so as
not to encroach upon dinner time and from fear of attack while returning home late at night. This fear was probably no longer warranted in France under the early Capets in the eleventh century, when there were no special
decrees affecting Jews. ll1
The Franco-German ma'arivim generally followed classical models, which clivided the hymn into six units of generally equal length, save for the longer third. The genre was often adorned with opening and closing scriptural verses in the classical manner. Only one rhyming quatrain was allocated to each of the units, whereas the third was allowed refrains and responses. Occasionally the ma'ariv was built in tercets with a pseudo-muwashshal? rhyme pattern. The third unit concluded with a quatrain similar to the others and led the hymn into the evening service verse, 'Who is like You 0 Lord among the mighty?' (mi kamokha ba-'elim 'adonay?). The theme of the ma'ariv units focused on the meaning ofthe festival, with the expanded third devoted to the particular laws and traclitions of the day. Following is the opening of Tov Elem's ma'ariv for Tabernacles, 'Atanneh #dqot 'el:'12
110 Fleischer, Sirat Ha-QpdeS, p. 463.

III Schwarzfuchs, 'France', p. 153. 112
MaIJazor Le-Sukkot, pp. 48-51.
CANTOR-RABBIS IN ITALY, FRANCO-GERMANY AND ENGLAND 183
I will proclaim God's love to my people,
In this sanctuary I will voice my song;
I will celebrate His might and will not be silent;
At night His melody is with me.


Beginning in the eleventh century, Rhine valley poets like Meir b. Isaac would add a seventh unit, known as bikkur (early, i.e. evening, service) or tosefet (adclition). This unit, considerably larger than the preceding ones and varied in form, led into the closing benecliction after the sema" 'Blessed are You, 0 Lord, who spreads the tabernacle of peace over us' (ha-pores sukkat salom 'a/eynu). Although the adclition of the seventh nnit clisrupted the symmetry of the ma (ariv, it was considered necessary to close the hymn with a flourish of prominent proportions rather than with a mere quatrain.
MaBen -'A.vot
Franco-Gennan poets endowed the Sabbath evening service with an embel­lishment ofthe magen 'avot bi-dvaro (God's word has ever been our fathers' shield), a liturgical synopsis of the seven beneclictions of the evening 'ami­dab. This synopsis probably originated in the rabbinic period, where it is inclirectly referred to in bSab 24b.ll3 The synopsis was also included in the Babylonian synagogue ritual, as may be seen in the Amram Ga'on prayer­book.H4 The Franco-German magen 'avot adclition generally opened with a short paraphrase of Scripture, followed by a tercet designed to rhyme with the third line ofthe synopsis hymn, 'The holy God like whom there is none' (ha-'el ha-qados se-'eyn kamohu). Below is part of a magen 'avot adclition for Sabbat Suvall by an anonymous Franco-German poet:H5
Would that the sinner would fear my words, confess and forsake
[his sins],
And be reconciled to the Lord and obtain His mercy;
Return 0 Israel to the Lord our God for He will abundantly
pardon;
He instructs the wayward. Who can teach like Him?
Tum from evil and do good; His strength is power's paragon;
To sweet song He raises high His hand;
'Our father's shield God's word has ever been;
He revives the dead by His word;
The holy God like whom there is none.'
113 See RaSI's comment in bSab 24b on 'The Reader who descends before the desk'.
114 Seder Rav cAmram GaJon, p. 64. 115 Fleischer, Sirat Ha-Qpdes, p. 467.








Selil,Jab

The central European seliiJot are disrinctive in their reflection of con­temporary Jewish disabilities resulting from government decrees and unruly mobs. The early Italian and Franco-German seliiJot are noted for their restrained quatrains, unembellished by closing scriptural verses. This was in marked contrast to the late eastern and Hispanic treatment ofthe genre. With the visit to the region ofAbraham Ibn Ezra in the twelfth century, changes occurred in the local hymnography. One result was that the Franco-German seliiJah was endowed with enhancements, including quantitative metre. The following groupings of seliiJot, iJata'nu, 'aqedah and gezerot, were named after their main theme and structural style.
I!ata'nu The later central European seliiJot favoured strophic forms, whether in couplets (feniyyah), tercets (fe/Hit) or quatrains (falmonit, complete). These were often preceded by verses from Scripture repeated as refrains, or by the litany 'We have sinned 0 our Rock; forgive us, our Maker'. Hymns with the latter refrain were identified by the term iJata'nu (we have sinned). The iJata'nu, originating in the classical period, was used in Rhineland syna­gogues as a confessional. It was built in strophes connected by anadiplosis and interrupted by the litany 'We have sinned'. A memorable sample is R. Gedom b. Judah's Gadol 'awoni we-!a-iJato' hosafti.'"
My sin is great; I add to my transgressions;
My guilt increases; my evil multiplies;
Great are my failings; I should be flogged;
I deserve to be exiled; I have forgotten my homeland.


~edah
A prominent place in the Franco-German ritual is reserved for the 'aqedah, a seliiJah on the Binding of Isaac (Gen. 22). The 'aqedah makes its debut in Europe in the work ofthe eleventh-centuty poet Meir b. Isaac. The Binding of Isaac theme was rarely treated in separate hymns in the classical and late eastern post-classical periods, and hardly at all by the Hispanics. However, given the experience ofthe central Europeans during the anti-Jewish decrees of 1096, 1146-7 and "97 and the martyrdom of Rhine valley congregations,
Abraham's willingness to sacrifice his son Isaac, in response to God's command, had a familiar resonance.
This familiarity was enhanced by a rabbinic reading (in Midraf Ha-Gadol on Gen. 22: 19) ofthe 'aqedahin Gen. 22, suggesting that the reason Isaac is
MalJazor Le-Yamim, ii. 566.
CANTOR-RABBIS IN ITALY, FRANCO-GERMANY AND ENGLAND
not mentioned accompanying his father from Mount Moriah is that, 'although Isaac did not die, Scripture regards him as though he had died and his ashes lay piled on the altar. That is why it is written [in Gen. 22: 19], "So Abraham [alone] returned to his young men." 'Elaboraring on the rabbinic comment, R. Ephraim b. Jacob of Bonn (born in 1133 and witness to the havoc in the ensuing years) wrote the following in his 'aqedah, 'Et 'avotay
Jani mazkir:117
He [Abraham] hastened to pin him [Isaac] with his knees;
He made strong his two arms;
With a steady hand he slaughtered him as required;
A complete sacrifice prepared.

When a reviving dew fell upon him and he lived,
He seized him to slaughter him again;

Bear witness, Scripture; it is truth confirmed:
And the Lord called Abraham, even a second time from heaven.
[Gen. 22: IS]"8

Gezerot A distinctive type ofFranco-German seliiJah came to be calledgezerot (decrees), in which the martyrdom of Rhineland Jewry by decree during the Crusades
was memorialized, often by eyewitness accounts. The gezerot differed from other seliiJot in their account ofatrocities committed against Jews, in a named locality. Following is an example by R. Joel b. Isaac Ha-Levi ofBonn lament­ing the suffeting of the Cologne congregation during the decrees of "47· The hymn Yivkeyun mar mal'akhey falom, comprising thirty-three versets in monorhyme with closing couplet, was chanted in Franco-German congrega­tions during the Ninth of 'Av and is included in the region's Seder Ha­


Qinot.1l9
Alas, fallen into the hands of strangers; the hand of the Lord struck The King's treasure [Israel], the gentle and fair Daughter of Cologne; my head is in pain, I have seen a horrible thing: They sought to baptize them in the accursed putrid waters, Urged them to worship the dead, a strange god; They threatened death to the disobedient [lit. those who cursed the 'strange god'], but Jacob chose the Lord!
117 Habermann, 'Piyyu~ey R. Ephraim. . mi-Bonn', pp. 264-6. 118 Spiegel, The Last Trial, pp. 148-9' 119 Seder Ha-Qjnot, pp. 160-3·


Petil;ah
The petiiJah (introduction), thematically related to the seliiJah, was chanted before the first recitation ofGod's Thirteen Attributes (Exod. 34: 6-7) during the vigil nights of 'Elul and the Days of Awe. Characteristically, the petiiJah closed with the verse 'For we rely upon Your exceeding mercy' (ki 'al raiJamekha ha-rabbim 'anu betuiJim) or a paraphrase thereof. The closing focused on God's mercy and Jed into the introductory formula to the Thirteen Attributes, 'The Lord, the Lord is a merciful and gracious God.' Two petiiJot by RaSI, ['Adonay] 'elohey ha-wpa'ot and 'Az terem nimteiJu, are included in Franco-German seliiJot collections."·

Qinah

The Franco-German elegies (qinot) are divided thematically into two sets: general laments voiced on ordained fast-days like the Ninth of 'Av, and threnodies in observance of particular tragedies that befell Rhineland Jewry. Distinctive in their elegies is a fondness for the writings ofJudah Ha-Levi on the destruction of the Jerusalem Temple. His zionides, particularly $iyyon ha-Io' tiS'ali li-Slom 'asirayikh, with its elegandy balanced hemistichs, were widely imitated, although the Franco-Germans appeared to be unable to duplicate Ha-Levi's elaborate metrical pattern: --j-v--j-v-j-v--jj _ -j-v--j-v-j-v--. The most notable of the imitation zionides were composed by R. Meir b. Baru1th ofRothenburg (c.1215-93) and his contem­porary Eleazar b. Moses Ha-Daclan ofWuerzburg.l2l Elegies lamenting spe­cific decrees in Crusader days were written by Kalonymous b. Judah ofMainz (Ilth c.), who wept over the catastrophe that befell the congregations in Speyer, Worms and Mainz; Ephraim of Bonn (d. after II96), on the fate of Blois Jewry; Menal;tem b. Jacob of Worms (d. 1203), on the martyrs of Boppard; Baru1th b. Samuel of Mainz (12th c.), regretting the losses in Speyer, Boppard and Blois; and YeJ:llei b. Jacob, on the destruction of the Lauda and Bischofsheim congregations in 1235, among others.l22
Some of the personalized elegies are impressive in their uncommon

insights into the horrible events in twelfth-century Rhineland. Among these is Barukh b. Samuel's Beynot 'arayot, lamenting the death of a yonng man named Isaac, in Wiirzburg, who chose martyrdom to baptism:
The Binding of Isaac was clear to see,
In the streets and byways to all revealed;
One of the Israelites leapt forth
And sanctified Your name willingly . . .

120 Seder Ha-Selil;ot . .. Lita', pp. 65, 139_ 121 Seder Ha-Qjnot, pp. 124~, 128-30 , 135,· 122 Habermann, Sefer, pp. v-vii; idem, 'Piyyu~ey R. Barukh', pp. 96-9, 133-40 .
CANTOR-RABBIS IN ITALY, FRANCO-GERMANY AND ENGLAND
A charming youth, adored by all;
Alas, he was tortured on a crushing rack.123
Eleazar b. Judah ofWorms (d. between 1223 and 1232) was moved to write a tribute to his wife, who was murdered, together with his two daughters, in 1 '97, by two brigands who broke into his home on the twenty-second day of Kislew. Although R. Eleazar is controlled in his elegy, written in the form ofa commentary on Provo 31: 10, his sense ofpersonal loss comes through.124
'A capable wife who can find' like my worthy spouse, the matron Do~a? ... 'The heart of her husband trusts in her,' she fed and clothed him with dignity. . . 'She is like the ships of the merchant' providing for her mate that he may study Torah ... 'She girds herself with strength' ... cooks her meals and sets her table for all ... 'She opens her mouth with wisdom' and knows the permitted and forbidden ... 'She rejoices in obeying her husband' and never causes him

distress;
'Give her a share in the fruit of her hands' in the Garden of Eden.



Birkat Ha-Mazon
Io honour of the seven feast-days Uiv'at yemey ha-mifteh) following a wed­ding, poetic embellishments of the grace after meals (birkat ha-mazon) were customary. In this the Franco-Germans revived a practice that had been neglected since the period ofthe classical poets. Seeing that their epithalamia were well received, the hymnists began to adorn the grace at the feast of circumcision. Enhancing the grace after the Sabbath and festival meals followed, and some of the leading poets in the region made their contribu­tions, including Simeon b. Isaac, Ephraim b. Isaac ofReg ens burg and Baru1th
b. Samuel ofMainz.
ENGLAND'S PRINCIPAL POETS
Caedmon?
The earliest liturgical poetry in England was composed by Caedmon, who, according to the Venerable Bede, lived in the seventh century and composed
123 Ibid. 147. 124 Id., Toledot Ha-Piyyut, n. 197-200.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה