מכתבו של הרב מונק זצ"ל (רב הקהלה החרדית ומנהל ביהמ"ד להוראה)
ב"ה, חיפה ח' מר חשון תשל"ז לפ"ק; יהא שלמא רבה מן שמיא וחיים למע"כ הרה"ג יחיאל זילברברג שליט"א בעמח"ס מנחת יחיד; כבר כתבתי בזה להראב"ד הרי"י וייס שליט"א, וגם לר' אליעזר בריזל שליט"א, אבל אחשוב שיהא לתועלת אם יתערבו בזה גם אנשים אחרים שיש הכרח לסלק ממשמרת הצניעות את האנשים הנותנים חתיתם בארץ חיים ורוצים לכוף רצונם על בעלי הוראה; אמנם מחלה ירושלמית היא לומר דעות לרבנים אבל עד הנה לא היה בדרך קללה, ודברי גנאי, ויש לצורך להשתיק זאת ההנהגה בעודנה באיבה; אם לא יסלקו את האנשים האלה - יהא דין משמרת הצניעות כדין המזרחי וגרוע מזה, כי גם המזרחי רגיל בזה לכוף דעותיו על רבנים; מה שראיתי מתוך מכתבו של מעכ"ת שכבר העיזו פניהם כלפי הפמ"ג [אולי עוד יעיזו כלפי מג"א ורמ"א] - לא אבין בכלל, והרי המ"ב הוא שהסכים לפסק הפמ"ג, וא"כ לא בלבד על הפמ"ג אנו סומכין אלא אף על המ"ב; ומה שטענו ששלטי הגבורים מיירי בחצר דוקא - כבר שמעתי ואיני מבין, הרי זו ממש טענת החולק מהר"י מינץ זצ"ל, ולא עלה על דעתו להפוך בזכותו של שלטי הגבורים דמיירי בחצר דוקא; ומה שהעתיקו במודעה שלהם דברי המ"ב במקוטע, דהיינו הצד להחמיר ולא הצד להקל - זהו זיוף; ומה שהעתיקו מדברי שו"ת מהרי"ץ - הנה הוא עצמו העתיק הדברים משו"ת תשובה מאהבה, ושם כתב להדיא שאינו איסור גמור ויוכיח, ואם לא יקבלו - יניח; ומה שכתבו בשם חכם אחד שהלומד בשו"ע ביראת שמים יראה לאיסור - מוכיח דפשט השו"ע הוא לקולא, ואף כי כולנו נתחייבנו ביראת שמים אבל לא כל אחד מגיע לזה, כדמוכח בפרק כל כתבי; זהו מה שבדקתי אחריהם, והחלק יעיד על הכלל; והרי זה כמי שנתלהב מגנות חמדת הממון ולכן מחמיר בטריפות בכל מקום שהקיל רמ"א בהפסד מרובה; ואכפול דברי שיש הכרח לסלק את האנשים הללו ממשמרת הצניעות; הדורש שלומו וטובתו כל הימים - שמואל דוד הכהן מונק.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה